Hoe Wkkgz klachten voorkomen als complementair therapeut?

Er zijn een aantal manier waarop je potentiële klachten in je complementaire praktijk kunt voorkomen. Eigenlijk komt het neer op een aantal zaken die heel logisch lijken maar die in de praktijk niet altijd worden uitgevoerd. Simpelweg slordigheid, of te weinig tijd of concentratie kunnen je later een hele hoop hoofdpijn bezorgen als je een klacht ontvangt van een van je cliënten.

  1. Denk niet dat jij nooit een klacht kan ontvangen
    De grootste fout die je kunt maken en de basis voor alle fouten die gemaakt kunnen worden is denken dat jij nooit een klacht zou kunnen ontvangen. Het is hetzelfde als denken dat er bij jou nooit ingebroken kan worden of denken dat je niet ziek kan worden.
  2. Zoek aansluiting bij een erkende beroepsorganisatie zoals CAT
    Een erkende beroepsorganisatie helpt je om aan de wet te voldoen. Het CAT geeft hele handzame richtlijnen gebaseerd op werkervaring en andere instanties zoals bijvoorbeeld koepelorganisatie RBCZ. Het CAT is onderdeel van het werkveld en beweegt zich actief en verzamelt zoveel mogelijk kennis die vervolgens met de CAT-therapeuten wordt gedeeld.
  3. Gebruik de behandelovereenkomst
    Laat je cliënten bij aanvang van de behandeling een behandelovereenkomst tekenen. CAT-therapeuten kunnen deze vinden in de login omgeving voor CAT-therapeuten. Mocht je een klacht ontvangen dan zul je erg blij zijn dat je deze moeite hebt genomen. Het maakt een aantal dingen duidelijk.
  4. Laat de ouders/verzorgers van kinderen onder de 16 jaar een minderjarigen toestemmings document tekenen
    Kinderen onder de 16 worden meestal als wilsonbekwaam gezien. Vandaar dat beide ouders/verzorgers dit document moeten ondertekenen. Hiermee geven zij aan dat zij toestemming gegeven voor de behandeling van hun kind en dat ze begrijpen wat dit betekend. Vergeet niet dat als er meerdere ouders/verzorgers zijn, dat zij beiden het document moeten ondertekenen.
  5. Houd je aan de privacy wet AVG
    De AVG privacy wet is ingevoerd. Dit is Europese wetgeving waar elke zorgaanbieder in Nederland zich aan moet houden. Dit is dus niet iets vrijblijvends en het is iets dat je een achterstand bezorgd mocht je voor een commissie moeten verschijnen als je deze zaken in je praktijk niet hebt geregeld. In het kort betekend het dit:
  6. Plaats een privacy statement op je website
    Dit is een verplichting. CAT-therapeuten kunnen een voorbeeld downloaden op de therapeuten login pagina
  7. Houd een cliëntendossier bij
    Houd zorgvuldig je afspraken bij op datum en op naam. Dit is een wettelijke verplichting voor alle zorgaanbieders in Nederland. Beschrijf voor elke sessie van de behandeling wat er gebeurd is. Kleine details in deze verslagen kunnen het verschil maken als je voor de commissie moet verschijnen: bewijs op papier is dan heel belangrijk.
  8. Bewaar dit dossier digitaal en beveiligd
    Dit dossier kun je digitaal opslaan op een usb stick of harde schijf. Beveilig deze usb stick of harde schijf met een wachtwoord voor het geval je het kwijt raakt of als het wordt gestolen
  9. Sla dit dossier op in een brandveilige kast
    Schaf een brandveilig kluisje aan waar je de beveiligde usb stick of harde schijf in bewaard.
  10. Plaats het logo van je geschilleninstantie en je beroepsorganisatie op je website
    Het is essentieel om je cliënten en bezoekers van je website via deze website te laten weten dat je een geschillenregeling hebt en dat je bij een erkende beroepsorganisatie bent aangesloten. Zodoende weten je cliënten ook waar zij moeten zijn mochten zij een klacht hebben. Link de logo’s van deze organisaties door naar de websites van de instanties.
  11. Kom voor jezelf op en geef je grenzen aan
    Ook voor een therapeut kan het moeilijk zijn om zijn of haar grenzen aan te geven. Toch is dit in veel gevallen noodzakelijk. Het is niet dat het alleen beter is voor je gemoedsrust: het kan zorgen dat je een schadeclaim moet betalen als je niet goed gehandeld hebt. Het kan je dus een hele hoop geld kosten en schade aan je reputatie opleveren als je niet voor jezelf durft op te komen. Laat je niet manipuleren door een cliënt om iets te doen tegen je zin: jij wordt hier het slachtoffer van als diezelfde client een klacht over je indient.
  12. Ken de grenzen van je vakgebied
    Het vakgebied van een complementair behandelaar kent grenzen. Zo mag een complementair behandelaar bijvoorbeeld nooit diagnoses stellen en moet een complementair therapeut altijd doorverwijzen naar de huisarts als het erop lijkt dat de cliënt een ernstige psychiatrische stoornis heeft. Een complementair behandelaar mag ook nooit de weg naar de reguliere weg ontzeggen. Verdiep je zo veel mogelijk in de do’s and dont’s van een complementair therapeut.

 

Bitnami